tisdag 1 januari 2019

Ny etapp på resan!

Vi är på en resa, min familj och jag. En ekonomisk resa, där målet är frihet. Egentligen är det min resa, min dröm. Men min fru är med på tåget, annars hade det inte gått. Våra tre små barn har ingen aning om att vi inte är som alla andra. Inte än. Men snart inser de nog…
Målet är inte att bli rika. Att ligga på en strand med en paraplydrink och tyna bort. Nej, det handlar om frihet. Friheten att kunna göra vad vi vill, och skippa det vi inte vill. Exakt vad det innebär vet jag ännu inte helt. Men jag vet att jag vill ha makten över mitt eget liv. Inte sitta fast i ekorrhjulet, som det brukar heta. Tid är pengar, och pengar är tid.
Ibland händer saker, små saker, som får stor påverkan på livet. Jag minns inte varför, men av någon anledning hamnade jag hos Mr Money Mustache. Det var för två-tre år sedan. Jag läste ett par blogginlägg och insåg snabbt att jag hittat en guldgruva. Under några veckor läste jag allt han skrivit. Han utmanade mig med sin extrema sparsamhet och målmedvetenhet.
Det passade väldigt bra i tid. Vi hade efter några års fokuserat sparande köpt vårt drömhus. Det är lättare att leva sparsamt när man har ett mål. Nu satt vi där i huset vi planerar att leva länge i. Var det nu vi skulle göra som alla andra och skaffa dyr bil, köpa en massa grejer vi inte behöver och äta hämtmat och latte stup i kvarten? Vi hade levt gott trots kraftigt sparande. Vi insåg att livet inte skulle bli bättre om vi började spendera mer. Med idéerna och insikterna jag fått från MMM började ett nytt mål träda fram…
Ekonomisk frihet innan 45!
Det är ett väldigt ambitiöst mål, jag är 35 år nu. 10 mkr räknar jag med att vi behöver för att leva tryggt utan att behöva jobba. 2016 hade vi 150 tkr över efter husköp med allt vad det innebär. Med 40 tkr sparande per månad och 8 % avkastning når vi i mål på 10 år. Men 10 år är en lång tid, och mycket kommer hända längs vägen. Sånt är livet, och livet är till för att levas!
Bloggen startar jag till stor del för att efteråt kunna minnas resan bättre. Men även för att Du och andra ska kunna ta del, och kanske bli inspirerade.
Följ oss gärna på vår resa!
Gott nytt år!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar